Chili, Argentinië, Uruguay & Brazilië - Reisverslag uit Ubatuba, Brazilië van Annemiek Sluijs - WaarBenJij.nu Chili, Argentinië, Uruguay & Brazilië - Reisverslag uit Ubatuba, Brazilië van Annemiek Sluijs - WaarBenJij.nu

Chili, Argentinië, Uruguay & Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 Februari 2016 | Brazilië, Ubatuba

Hola allemaal!

Het is weer tijd om eens iets van me te laten horen! Op dit moment lig ik lekker op een van de prachtige stranden in het dorpje Ubatuba in Brazilië, aan het bijkomen van al het feesten tijdens carnaval in Rio de Janeiro. Dit was overigens geweldig, maar daar kom ik straks op terug. De afgelopen weken waren wederom fantastisch!

Chili
Tijdens mijn laatste blog stond oud en nieuw bijna voor de deur. We hadden toen net kerst gevierd in San Pedro de Atacama en zijn toen via twee kustplaatsjes, Caldera en la Serena, naar Valparaiso gereisd om daar het nieuwe jaar in te luiden. In la Serena hebben we met een groepje een auto gehuurd en zijn we een uur landinwaarts gereden naar de vallei Las Estrellas. Hier zijn we 's avonds met een gids sterren gaan kijken boven op een van de bergen. De sterrenhemel schijnt in deze regio spectaculair te zijn, en niks was minder waar. Ik heb nog nooit zoveel sterren en zo'n heldere sterrenhemel gezien, prachtig! Ook de sterrenbeelden zijn natuurlijk anders op het zuidelijk halfrond, dus die heeft de gids ook aangewezen. Vervolgens zijn we dus naar Valparaiso gegaan om nieuwjaar te vieren, de plaats waar een van de grootste vuurwerkshows van Zuid-Amerika gegeven werd en waar we ook een goed feestje konden vieren. Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik welgeteld 5 minuten van het vuurwerk meegekregen voordat ik een klein ongelukje had met mijn hoofd. Ik had mijn schedel gebroken, en heb dus de volgende twee dagen in het ziekenhuis doorgebracht. Daarna nog een weekje bedrust gehouden, maar eigenlijk kon ik alweer vrij snel weer op pad, gelukkig maar:) Zware inspanning mocht de eerste maand nog niet van de dokter, dus afreizen naar het koude Patagonië en daar een aantal mooie hikes doen zat er helaas niet meer in, maar daar zijn weer andere mooie plekken voor in de plaats gekomen! Vanuit Valparaiso ben ik nog een aantal daagjes naar de hoofdstad Santiago gegaan. Een prachtige stad met veel mooie bezienswaardigheden, parken en leuke plekjes! Vanuit hier ben ik de grens overgestoken naar Argentinië.

Argentinië
Dit is ondertussen alweer het achtste land van de reis! Het Spaanse accent van de Argentijnen vond ik de eerste dagen niet te verstaan, maar ook dat ging steeds beter. In Argentinië ben ik begonnen in Mendoza, een stad in het wijngebied van Argentinië. Ik heb hier een stadswandeling gedaan en uiteraard een wijntour. Tijdens deze tour hebben we drie wijngaarden bezocht en is ons het hele proces uitgelegd. Vervolgens mochten we natuurlijk ook verschillende wijnen proeven, jammie!

Vanuit Mendoza ben ik doorgereisd naar de andere kant van Zuid-Amerika, naar Buenos Aires, waar mijn vader me een weekje kwam opzoeken. Samen een geweldige week gehad, en ik vond het leuk om mijn leven van de afgelopen maanden eventjes te laten zien (afgezien van de hostels dan haha. Die werden ingeruild voor hotels, genieten!) We hebben twee dagen doorgebracht in Buenos Aires en veel door de stad gelopen om alle bezienswaardigheden en de verschillende wijken te bekijken. De beroemde begraafplaats vond ik heel bijzonder. Elk graf is een soort huisje, waardoor het geheel net een klein dorpje. Vervolgens zijn we met een nachtbus naar Puerto Madryn gegaan. Een plaats ten zuiden van BA, gelegen aan de kust en naast het natuurpark Penninsula Valdes. Samen met een gids hebben we een dag dit natuurpark verkend en veel mooie dingen gezien. Honderden Zeeleeuwen en zeehondjes die liggen te luieren aan de kust, pinguïns, lama's, en als kers op de taart hebben we Orca's gespot. Wanneer het vloed begint te worden komen de zeehondjes die op de kustlijn liggen steeds een beetje meer onder water te liggen. Sommigen verplaatsen zich een meter verder het strand op, maar sommigen blijven gewoon liggen of gaan een stukje zwemmen. De Orca's komen jagen op deze zeehondjes. Wij hebben zo'n aanval gezien, heel bijzonder! De Orca's zwommen zo dicht langs de kustlijn, dat je ze makkelijk zou kunnen aaien, als je tot aan je knieën in het water staat. Na een uur proberen hadden ze uiteindelijk een zeehondje te pakken. Na wat zon-uurtjes op het strand zijn we weer teruggegaan naar Buenos Aires. Na een bezoekje aan het voetbalstadion, het eten van een overheerlijke steak, en het zien van een prachtige tango-show, was het weer tijd om mijn vader gedag te zeggen. Ik ben zelf nog een aantal dagen in Buenos Aires gebleven, en me weer bij een groepje aangesloten waar ik al eerder mee heb gereisd.

Uruguay & iguazu falls
Samen met deze groep hebben we besloten om een weekje naar Uruguay te gaan. Met de boot zijn we overgevaren naar het kleine historische plaatsje Colonial. Vanuit daar zijn we naar de hoofdstad Montevideo gegaan, om vervolgens een paar dagen te luieren op de stranden van La Pedrera en Punta del Este.

Met de bus zijn we toen weer naar het noorden van Uruguay gereisd en zijn we de grens weer overgestoken naar Argentinië om de iguazu watervallen te bezoeken. Wauw, wat is dat geweldig om te zien! We hebben alleen de Argentijnse kant kunnen bezoeken (we hadden de bus naar rio al geboekt en de grens oversteken duurde een paar uur langer dan verwacht, dus de tijd waarin we de Braziliaanse kant wilde doen hebben we op de grens moeten spenderen). Desalniettemin een fantastische dag in het park gehad. We hebben alle wandelroutes gelopen, en spectaculaire uitzichten gehad. In het speciaal op de route garganta del Diablo, waar je echt dichtbij de watervallen staat.

Brazilië
Vanuit de iguazu watervallen zijn we meteen doorgegaan naar Rio de Janeiro om carnaval te vieren. We hadden met een groep van 11 een appartement gehuurd in Copacabana, een beetje een mix van allerlei mensen die we onderweg hadden ontmoet. 5 dagen lang zijn we van "bloco" party (een optocht die rondom een paar blokken loopt/rijdt) naar blockparty gegaan en het is geweldig om de Brazilianen te zien feesten en daaraan mee te doen. De muziek, de optochten, het dansen, zelfs al was het 40 graden, het was fantastisch om een keer mee te maken! Na deze vijf dagen waren we allemaal aardig moe, dus zijn we met een deel naar de kustplaatsjes Paraty en Ubatuba gegaan.

Gisteren hebben we een prachtig plekje in de jungle bezocht, met een waterval die telkens overgaat in verschillende meren, en daar lekker de hele dag gezwommen. Morgen gaan we naar het Pantanal, een moerasgebied in het zuiden van de Amazone. Samen met Gabrielle (Australisch meisje waar ik al eerder mee heb gereisd) en Lina (Zweeds meisje) ga ik daar een drie-daagse tour doen door de jungle. We hopen natuurlijk mooie dingen en natuur te zien, maar ik denk wel dat dat goedkomt;) Daarna zit de reis er alweer bijna op. Ik ga vanuit Sao Paulo weer terug naar Rio de Janeiro reizen, langs andere mooie kustplaatsjes en eilanden, en nog even van het mooie weer genieten voordat ik weer terug ben in ons koude kikkerlandje. Dan nog een klein weekje in Rio de Janeiro (alle toeristische dingen hebben we niet gedaan tijdens carnaval), en voor ik het weet zit ik weer ik het vliegtuig naar huis. Ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van mijn avonturen! De foto's zien jullie ook weer verschijnen! Ciao Ciao en tot snel!!

• 18 Februari 2016 - 19:23

Oma Matty Zoutewell:

Annemiek een beetje jaloers zijn we wel op al je avonturen. Fijn dat je ons mee laat genieten.