Colombia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annemiek Sluijs - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Annemiek Sluijs - WaarBenJij.nu

Colombia

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 November 2015 | Ecuador, Quito

Hola a todos!

Na 5 weken in Colombia is het natuurlijk weer tijd voor een update! Op dit moment zit ik in de bus van Colombia naar Ecuador, een 24 uur durende busreis, dus genoeg tijd om mijn avonturen op papier te zetten. Een klein beetje jammer vind ik het wel dat dit land er alweer op zit, want wat is Colombia een fantastisch land! Het landschap met de bergen, de jungle, de meren is prachtig en de mensen zijn zo aardig. Iedereen is oprecht geïnteresseerd in je, ze willen je met alles helpen en vertellen met alle liefde en plezier over hun land. En dan de muziek en het uitgaansleven, geweldig! Elke plek die ik heb bezocht had wel iets speciaals!

Cartagena
Ik ben de afgelopen weken vanuit het noordelijke Cartagena afgereisd naar het zuidelijk gelegen Cali. Na de vijfdaagse zeiltocht vanuit Panama kwamen we aan in de haven van Cartagena, waar we meteen een mooi uitzicht hadden over de stad. Cartagena heeft een prachtige oude binnenstad, omringd door oude stadsmuren. Aangezien de stadsmuren ieder briesje wind tegenhouden is het hier ontzettend warm, gerust 40 graden. Met de groep van de boot hebben we de oude stad verkend, over de stadsmuren gelopen, en een biertje gedronken op het lokale pleintje Plaza Trinidad. Alle locals komen hier rond een uur of 5 heen, kopen een drankje bij een van de vele straattentjes of spelen een potje voetbal. Wat een emotie stoppen ze hier in een potje voetbal haha. Na Cartagena ben ik wat meer naar het oosten gegaan, naar Santa Marta.

Santa Marta, Minca, Tayrone park, Ciudad Perdida
In Santa Marta zelf is niet heel veel te beleven, maar het is een goede plek om dingen in de omgeving te ondernemen. Vanuit hier ben ik een paar dagen naar Minca gegaan, een plekje hogerop in de bergen. Het hostel lag in de middle of nowhere, 20 minuten klimmen vanuit de het dorpje (geen feestje met een backpack en die hitte), maar had een prachtig uitzicht over de bergen, Santa Marta en de zee. Samen met wat mensen van het hostel hebben we hier een fantastische wandeltocht gedaan naar de waterval. Na een uur omhoog klimmen langs de waterval en de rivier, kwamen we bij een natuurlijke draaikolk aan. Je springt erin vanuit een rots, wordt meegenomen door de stroming totdat je bij de waterval aankomt en wordt als het ware uitgespuugd in het volgende meertje.

Weer terug in Santa Marta, heb ik de groep ontmoet waar ik de rest van Colombia mee ben doorgereisd: een Zwitsers meisje Alessandra, en 4 Australiërs Frank, Adam, Josh en Elle. Ik had ze allemaal al eerder gezien in Panama en Costa Rica, maar vanaf hier hebben we bijna alles samen gedaan. We hebben vanuit Santa Marta Tayrone park bezocht en daar een nachtje geslapen. Twee uur wandelen door de jungle en langs de kust en je komt aan in een overnachtingsplekje gelegen aan een prachtig strand. De rest van de dag hebben we doorgebracht in het warme kraakheldere zeewater, we hebben de zonsondergang gekeken met een biertje erbij, een kippetje gegeten en een kaartspel gespeeld en zijn daarna onze hangmatten ingedoken voor de nacht. Kortom, the goodlife;)

Hierna heb ik besloten om een 4 daagse hike naar El Ciudad Perdida te doen (de verloren stad). De Cuidad Perdida trek is een vierdaagse jungle hike van 44 km naar de ruïnes van deze stad in de Sierra Nevada de Santa Marta. We waren een groep van zes meiden en hadden een hele leuke gids, Nelson, die ons gedurende de tocht begeleide en vertelde over de omgeving. Het gebied is van de inheemse bewoners van Colombia, de Tayrone indianen. Ze wonen hier nog steeds en leven van het verbouwen van suiker en bananen. We sliepen elke nacht bij een van deze families. Elke ochtend stonden we om 5 uur op, begonnen om kwart voor 6 met wandelen, en kwamen 's middags rond 4/5 uur weer aan op de volgende overnachtingsplaats. Het was ontzettend warm, dus we namen regelmatig een duik in een van de rivieren. Deze zijn overigens prachtig. Je kent de tropische zwembaden wel, met de rotsen en de nepbomen. Nou zo ziet het eruit, alleen dan in het echt. Op de derde dag kwamen we aan bij de Ciudad Perdida, en na 1200 traptreden sta je midden in de ruïnes, omringd door bergen en jungle. Het waren lange en vermoeiende dagen, maar het was het helemaal waard. Het uitzicht en de natuur was zo spectaculair mooi, en het hiken op zichzelf vond ik ook erg gaaf om te doen!

Medellin
Hierna was het tijd om de warmte in te ruilen voor een ietwat koelere omgeving: Medellin, de stad van drug lord Pablo Escobar. Een vrij moderne stad en heel ontwikkeld, ook de favellas zien er niet slecht uit omdat Escobar ook om de arme gaf. We hebben hier een aantal documentaires gekeken over de drugsbaron, een citytour gedaan en de favellas vanuit de gondel gezien. Ik vond het ergens wel indrukwekkend om op deze te plek zijn, omdat het nog maar zo kort geleden is dat het Medellin kartel is opgeheven. Je kan zien dat het nog heel erg leeft en dat de mensen hier erg hun best doen om dit imago te veranderen.

Wat ik ook zeker niet mag vergeten te noemen is het fruit. Tijdens een tour 7 verschillende fruitsoorten geproefd, die we in Europa niet kennen. Het fruit in Colombia is zo heerlijk, zo sappig en zo vers. Overal kan je vers fruit of fruitsappen kopen op straat voor minder dan een dollar.

Bogota
Natuurlijk heb ik in Bogota Maria opgezocht. Wie kan je de stad beter laten zien dan een local? Een geweldige paar dagen met haar gehad, heel veel lekkere lokale gerechten geproefd en ze heeft me van alles in de stad laten zien. Graffiti is een belangrijk deel van Bogota en overal kan je prachtige kunstwerken op de muren zien. Het weekend dat ik er was, was het Halloween, en dat is een big deal hier. 'S ochtends naar de spa, en daarna nagels haar en make-up laten doen (dat is hier allemaal zo goedkoop, bizar). We zagen er tiptop uit, al zeg ik het zelf, en we hebben een geweldige feestavond gehad in een van de beroemdste discotheken van Colombia.

Salento
Salento ligt in de koffieregio van Colombia. Afgezien van een groot plein is Salento zelf niet heel bijzonder, maar de omgeving is prachtig. Je kan hier een aantal mooie hikes doen en natuurlijk een koffie farm bezoeken. Uiteraard hebben we beiden gedaan. We hebben een wandeling gemaakt naar de beroemde reusachtige wax palmen, welke wel 60 meter hoog kunnen zijn. Ik zal wel een foto op Facebook plaatsen waarop je het kunt zien, maar je moet goed zoeken naar een mini annemiek naast zo'n palm haha. Het is een bijzonder gezicht. Zoals ik al zei, hebben we ook een koffie plantage bezocht. Hier werd verteld dat alle Colombiaanse koffie wordt geëxporteerd en dat de koffie die hier in Colombia wordt gedronken van de laagste kwaliteit is, of zelfs wordt geïmporteerd. De kwaliteit van de bonen is namelijk zo goed dat deze in het buitenland zoveel opleveren, dat het minder logisch is om deze in Colombia te verkopen. Gelukkig mochten wij wel een kopje van de beste kwaliteit proeven, een heerlijk bakkie:)

Cali
Cali is de beroemde salsa hoofdstad, en wat kunnen ze hier dansen. Ik dacht dat ik een redelijk gevoel voor ritme had, en dat ik de basis passen wel een beetje kende, maar niks bleek minder waar te zijn. (Zie het filmpje van de eerste avond, er ontstond een soort flashmob)Toch maar een paar lesjes genomen dus, en gelukkig willen de locals je maar al te graag helpen. Ik heb hier een aantal uitgaansavonden meegemaakt die linea recta de boeken ingaan, ik vond het geweldig. Op ieder nieuw nummer kan je ten dans worden gevraagd, wat ervoor zorgt dat je eigenlijk nooit langer dan twee nummers met dezelfde danspartner danst. Na een nummer ga je weer terug naar je tafeltje, en wacht je tot de volgende persoon je ten dans vraagt. Jong en oud danst allemaal met elkaar. Zo kwam er een heel schattig oud mannetje mij ten dans vragen omdat hij had gehoord dat ik Nederlands was en hij zelf 7 jaar in Scheveningen had gewoond. Dan maak je even praatje tijdens het dansen en wens je elkaar daarna nog een prettige avond, zo leuk. Ik heb dus goed aan mijn salsa moves gewerkt hier, maar helaas is het weer tijd om Colombia te verlaten. We hebben nog een kleine stop gemaakt in een plaatsje genaamd Ipiales, waar een prachtige kerk tussen twee bergen is ingebouwd, maar zijn zojuist de grens overgestoken naar Ecuador.

Kortom, ik heb een geweldige tijd gehad in Colombia. Het is zeker een land waar ik graag nog een keer naar zou willen terugkeren om nog meer te zien! Ik ga hier in Ecuador vast weer geweldige dingen meemaken. Om te beginnen heb ik een goedkope vlucht naar de Galapagos eilanden kunnen vinden, zin in! ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen. Hasta la proxima, en een dikke kus vanuit hier!

  • 14 November 2015 - 10:04

    Elma:

    Fantastisch Annemiek. Je moeder is niet van het reizen maar zelfs bij haar gaat het een heeeeel klein beetje kriebelen bij al jouw fantastische belevenissen. Ga vooral door met het heerlijke genieten dan genieten wij hier met jou mee.

  • 15 November 2015 - 09:34

    Irene:

    Lieve Miek, het enthousiasme spat er vanaf af. Wat een mooie reis ben je aan het maken. Genieten meis!
    Over een paar dagen naar de Galapagos eilanden, lijkt me super!
    HVJ x mam

  • 15 November 2015 - 18:45

    Oma Matty:

    Dag lieverd,
    Wat heb je het toch goed naar je zin, en wat zie je veel. Je maakt nieuwe vrienden en vriendinnen. In ieder hostel zijn zeker wel jongelui waar je mee verder kunt reizen of contacten mee blijft houden onderweg. Geweldig.
    De foto's die je hebt gestuurd zijn prachtig, de natuur in Colombia lijkt op die van Guatemala, bosrijk en bergen met tempels en ruïnes midden in het woud, dus wij kunnen ons er iets bij voorstellen.
    De volgende halte is Ecuador een land waar je niet zoveel van hoort, ik ben benieuwd hoe dat zal zijn. En dan de Galapagos eilanden, de eilanden van de enorme schildpadden, ik ben benieuwd,
    Je ziet er fantastisch uit, geniet nog maar een paar maanden.
    Dikke kus van oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Reis Midden-Amerika en Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2016

Chili, Argentinië, Uruguay & Brazilië

27 December 2015

Ecuador, Peru, Bolivia

14 November 2015

Colombia

13 Oktober 2015

Costa Rica & Panama
Annemiek

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 5342

Voorgaande reizen:

13 September 2015 - 09 Maart 2015

Reis Midden-Amerika en Zuid-Amerika

Landen bezocht: